Skip to main content

Meer logistiek rendement met voice picking

De tijd dat magazijnen en distributiecentra grote papierverslinders waren ligt grotendeels achter ons. Mobiele apparaten zoals handheld terminals, tablets en PDA’s vormen tegenwoordig een essentieel onderdeel van de meeste logistieke operaties en verminderen de afhankelijkheid van papieren documenten in de operatie aanzienlijk. Tevens zijn magazijnactiviteiten en handelingen beter te traceren en kunnen (pick)fouten worden gereduceerd.  In combinatie met een Warehouse Management Systeem (WMS) kunnen medewerkers met mobiele apparaten realtime worden aangestuurd. Daarvoor is ook een prima alternatief beschikbaar dat in de juiste omstandigheden meer rendement kan opleveren: voice terminals.

Het werken met scanners

Een logistieke operatie bestaat uit een grote mix van activiteiten en handelingen die gecoördineerd moeten worden. Gebruikers krijgen op hun mobiele devices de uit te voeren activiteiten digitaal gepresenteerd. Door het invoeren van gegevens of het scannen van opslaglocaties, -gebieden of artikelen wordt de activiteit bevestigd en de gebruiker doorgestuurd naar de volgende uit te voeren handeling. Zo ontstaat er een dataset met daarin alle activiteiten en handelingen die de medewerker heeft uitgevoerd, inclusief de datum en tijdstip waarop dit heeft plaatsgevonden. Dat creëert in combinatie met het Warehouse Management Systeem veel mogelijkheden voor sturing en analyses. 

Het werken met een handheld terminal, scanner, tablet en PDA betekent wel dat een medewerker een hand ‘kwijt is’ om apparatuur vast te houden, te bedienen en het scherm te lezen. Dat kost tijd en is fysiek niet altijd mogelijk. ‘Voice’ kan in die situaties een uitkomst bieden als handsfree alternatief.

Voice terminal als alternatief

‘Voice’ refereert aan oplossingen die op basis van stemherkenning werken. Met dit type oplossingen is het dus niet nodig – en ook niet mogelijk – informatie van een scherm te lezen, een device vast te houden of informatie in te typen op een toetsenbord of scherm. 

In de praktijk wordt voice vooral toegepast in orderpicking en daarom lijkt de term ‘voice picking’ synoniem geworden te zijn voor alle spraakgestuurde technologieën in magazijnen. Voice picking is een orderpicktechniek – en dus één specifieke toepassing van voice technologie – waarbij spraak gecommuniceerd wordt met het WMS. Medewerkers ontvangen informatie en instructies (doorgaans locatie en te picken aantal) via een koptelefoon en geven spraakgestuurde terugkoppeling middels een microfoon (veelal door het inspreken van een controlegetal (check digit)). 

De inzet van voice technologie biedt diverse voordelen maar kent ook beperkingen ten opzichte van handbediende mobile devices. Of voice technologie goed toepasbaar is, hangt af van de karakteristieken van de logistieke operatie.  

Voordelen van voice picking

  • In operaties met een orderpickproces gekenmerkt door een hoge pickfrequentie van fijnmazige picks kan het hanteren van een scanner tijdrovend en onpraktisch zijn. Iedere pick vereist namelijk een blik op de scanner, tenminste één scan en veelal ook het invoeren van additionele informatie via een toetsenbord of touchscreen.  Voice picking elimineert deze handelingen en kan daarmee bijdragen aan een hogere pickproductiviteit. Bovendien kan de orderpicker alvast lopen naar de volgende locatie en ook dat bespaart tijd;
  • Indien de te picken goederen volumineus en/of zwaar zijn – en de orderpicker dus beide handen nodig heeft om ergonomisch goederen te verzamelen – werkt een scanner belemmerend. De orderpicker zal de scanner moeten wegleggen wat tot extra handelingen en potentieel tot schade leidt;
  • Tenslotte zijn scanners niet goed te bedienen met handschoenen wat problematisch is in koel- en vriesoperaties. Geen koude handen meer dankzij voice terminals.

De nadelen van voice picking

  • Sommige voice technologieën vereisen inleertijd waarbij iedere gebruiker spraakoefeningen moet doen om het systeem te trainen. Doe je dit niet, dan is de medewerker niet inzetbaar. Dit is onpraktisch in operaties met een hoge flexgraad. Belangrijke nuance hierbij is dat bij veel moderne voice oplossingen deze inleertijd korter dan de inleertijd van een mobiele app;
  • Medewerkers ervaren het werken met voice – ondanks de praktische voordelen – niet altijd als prettig. Het werken met een koptelefoon beïnvloedt soms de arbeidsvreugde;
  • Voice terminals worden voornamelijk ingezet in pickprocessen en de toepassingen in andere deelprocessen is enigszins beperkt. Daarmee is voice technologie minder breed inzetbaar dan scanners of andere devices met een scherm. Vandaar dat ‘voice picking’ bijna synomiem geworden lijkt te zijn met ‘voice’;
  • Voice technologie vereist een hogere investering en dat maakt dat bij het maken van de businesscase goed moet worden gekeken naar de randvoorwaarden voor succesvolle toepassing.

Voice voor jouw bedrijf

Er zijn veel voorbeelden waarbij de inzet van voice technologie – veelal in de vorm van voice picking– tot aansprekende resultaten heeft geleid. Maar er zijn zeker er ook minder succesvolle verhalen.

Benieuwd of de inzet van voice picking interessant is voor jouw operatie? En wil je begrijpen waarom een goed geselecteerd en ingericht WMS in dit kader een onmisbaar element is? SCEX Software Optimization beschikt over de juiste expertise en denkt graag met je mee!

Het artikel "Meer logistiek rendement met Voice picking" downloaden?

    Benieuwd wat SCEX WMS GUIDE voor jou kan betekenen?