Skip to main content

Operationele dashboards in de logistiek

 

Het belang van dashboards

In de dynamische wereld van logistiek zijn efficiëntie, kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van het grootste belang. Iedereen die leidinggeeft aan logistieke operaties weet hoe lastig het kan zijn om een goed overzicht te houden en de juiste beslissingen te nemen als de druk hoog is.

Om in alle hectiek en in situaties met veel complexiteit adequaat te navigeren, zijn operationele dashboards essentiële hulpmiddelen geworden. Dergelijke tools stellen bedrijven niet alleen in staat om prestaties te monitoren en verbeterpunten te identificeren, maar juist ook om – als het er om gaat – op basis van data goede beslissingen te nemen.

KPI’s en kengetallen als bron voor operationele dashboards

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn meetbare waarden die aangeven in welke mate de  gestelde doelen in een logistieke operatie worden bereikt. KPI’s volgen doorgaans de basis voor rapportages waarmee achteraf – op basis van targets – wordt vastgesteld hoe goed een bedrijf heeft gepresteerd. KPI’s kunnen echter ook uitstekend worden gebruikt voor het inrichten van operationele dashboards.

Zo’n dashboard geeft een beeld van het ‘nu’, de actuele situatie, vaak in de vorm van een visuele weergave en op basis van real-time gegevens die specifiek gericht zijn op het monitoren en beheren van dagelijkse operationele activiteiten binnen een organisatie. Deze dashboards consolideren en presenteren gegevens uit verschillende bronnen in een overzichtelijk en intuïtief formaat, waardoor managers en medewerkers snel inzicht krijgen in de huidige status van hun operationele processen.

……. Het hele artikel inzien? Vul hieronder je e-mailadres in om het artikel te downloaden.

Het artikel "Operationele dashboards in de logistiek?" downloaden?

    Benieuwd wat SCEX WMS GUIDE voor jou kan betekenen?